Az első autó próbaútja
Karl Benz (1844 - 1929) német mérnök 1878 – ban
elkészítette az első, gyakorlatban is bevált, egy
lóerős, egyhengeres, négyütemű, elektromos gyújtású,
benzinmotoros gépkocsit. Ezt 1885 májusában mutatta
be. Tömegesen álltak a nézők az úton és bámulták az
egyedül álló színjátékot. Az újságok is növekvő
lelkesedéssel számoltak be ezekről a ló nélküli
utazásokról
Benzt egy nap berendelték a rendőrségre és
megtiltották neki, hogy Mannheim utcáin autózzon.
Felvetésére, hogy az országutat használhatja – e azt
válaszolták, hogy erre csak Baden minisztere adhat
engedélyt. Az engedélyt megkapta ugyan, de az csak a
városban 6, az országúton12 kilométeres óránkénti
sebességet engedélyezett. Benz ekkor meghívta a
minisztert egy próbaútra (ő volt az első hivatalos
személyiség, aki autóba ült).
(Próbaúton a miniszterrel)
Egy ócska tejeskocsi döcögött előttük. Tíz percig így
vánszorogtak. Őexcellenciája ideges lett.
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->Hiszen ez rettentő Benz úr! – kiáltott
fel. - Nem tudja megelőzni azt a kocsit ott előttünk?
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->Sajnálom, kegyelmes uram, de akkor már
8 kilométerre kellene fokoznom a sebességet és ezt
excellenciád megtiltotta nekem, különben elveszi a
kocsimat.
Öt perc után, miközben Benz türelmesen követte a
tejest, a miniszter kifakadt:
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->Ugyan, induljon már neki! Az én lovas
kocsim háromszor ilyen gyors!
Ez volt az első hivatalos rendelet, amely megértést
mutatott az új szállítóeszköz iránt. Benz előzött! A
miniszter pedig engedélyezte , hogy Benz olyan
gyorsan hajtson, ahogyan csak akar.
(az első Mercédesz)
(Akkoriban, sőt még a század elején is mindenki azt
hitte, hogy az autó kizárólag verseny céljára
készült.(( Az első népautót Henry Ford csak 1908 –
ban mutatta be, amely tömeggyártás útján valóban
általános használatúvá vált.)) Benz legnagyobb
vetélytársa Gottlieb Daimler volt. Daimler más úton
indult el, mint Benz, de ugyanoda jutottak: ma őket
tekintik a belsőégésű motorral hajtott gépkocsi
atyjainak. Évtizedeken át vetélkedtek egymással, de
az első világháború, és az azt követő gazdasági
összeomlás értelmetlenné tette a vetélkedést. Helyébe
lépett az összefogás, 1924 – ben aláírták az
egyesülési szerződést, és létrejött a Mercedes –
Benz. Jelvénye a háromágú csillag lett,
babérkoszorúval körülvéve.)
(Csillag-történelem)
|